Rubén González: mitja vida a Laumont
Rubén González és un venedor de Laumont que fa 16 anys va començar a treballar a Mercabarna quan, només, tenia 18 anys. Mitja vida dedicada al tràfec de Mercabarna
Portes mitja vida treballant a Mercabarna. Com diries que ha evolucionat aquest espai fins ara?
Han canviat moltes coses. Abans el mercat era molt bàsic i cadascú venia el seu producte. Així, les fruiteries venien fruita i verdura, les peixateries peix...Amb els anys, les grans superfícies han assolit tots els productes i aquest fet, ha forçat a empreses com la nostra a evolucionar. No consisteix, només, en vendre el teu producte sinó en anar una mica més enllà.
Quins són els grans canvis que han tingut lloc durant la teva trajectòria a Mercabarna?
Els canals de comunicació, per exemple. Ara disposem d’eines molt potents i fàcils d’utilitzar com WhatsApp o el correu electrònic. Fa 16 anys tot era molt més directe, tant per part del venedor com del comprador. Els clients entraven al mercat amb certa inquietud. Desconeixien els productes que hi trobarien i el seu cost i , per tant, havien de recórrer moltes botigues per fer-se a la idea de l’estat del mercat aquell dia. En canvi, ara, a les 8 del matí, tots els compradors ja accedeixen a Mercabarna coneixent els productes frescos que disposem i els seus preus.
Com estan afectant aquests canvis al sector de producte fresc?
Crec que tots els canvis ens han beneficiat i, tots, n’hem sortit guanyant. Es tracta d‘evolucionar i a Laumont ho hem sabut fer. Passa el mateix que amb les crisis econòmiques; al principi, tot és inestable, però passats els anys, et dones compte que n’has sortir reforçat com a empresa.
Parlem de Laumont. Quina evolució ha seguit a la seva parada de Mercabarna?
Quan vaig començar a treballar-hi, només érem 2 persones i ara ja en som 6. Fa 8 anys que ens vam canviar de pavelló en adonar-nos que, on estàvem, se’ns quedava petit per arribar a un altre tipus de client. A més a més, hem estat precursors i referents en la implementació de noves tecnologies. Per exemple, fa uns mesos que hem instal·lat una màquina de pagament automàtic que ens aporta un plus de valor al nostre procés de venta.
Què és el que més valores de treballar a Mercabarna?
Tractar amb el producte i amb el client. Cada dia esdevé diferent i aporta diversió a la feina, mai t’avorreixes! I no només és diferent el dia a dia, sinó que ho és, també, cada any i cada campanya. A Mercabarna no pots permetre’t viure en el passat, sinó que esdevé necessari esforçar-te per obtenir resultats al present.
Quines característiques creus que ha de tenir un bon venedor?
El que dona valor a un venedor és el coneixement que tingui de cada client. Conèixer la seva activitat, ubicació, zona d’influència, client final...Cal tractar a cada client amb absoluta professionalitat i trobar, amb cada un d’ells, una relació win to win més enllà del preu del producte, el qual, històricament, ha estat considerat el punt més important de negociació als mercats.
Amb quin tipus de client tractes a diari?
Amb responsables de fruiteries, restaurants, distribuïdors...Els clients són molt variats i amb el pas del temps, també, se n’ha vist un canvi. Cada cop més, el fruiter compra directament per telèfon sense necessitat de desplaçar-se a Mercabarna, per a poder estar a la fruiteria. També, han augmentat els restaurants que tenen capacitat de comprar aquí, a Mercabarna. En els darrers anys, ha augmentat el volum de clients: ara hi acudeix més gent d’altres llocs del país i, inclús, d’altres països com França o Marroc. Aquest fet és degut a la millora de la infraestructura i als recursos que s’han destinat perquè Mercabarna sigui un referent mundial del seu sector.
Recordes alguna campanya en especial o més dura que les altres?
En aquests moments, encara, tenim molt present l’impacte de la crisis pel Covid. Es va patir molt durant els primers dies; teníem la cambra plena de producte, però no podíem vendre’l a ningú. Hi va haver molta incertesa, però, per sort, a partir del mes de maig, vam poder retornar als nostres llocs de treball i començar a recuperar-nos.
Quins són, habitualment, els mesos amb més volum de feina?
Els de tardor, sense dubte. És quan disposem de molt producte fresc i tothom el vol aprofitar. Fires, fruiteries, restaurants desitgen incloure a la seva oferta els millors bolets frescos per als seus clients.
I durant aquests mesos, Quin és el bolet estrella?
Em referiria al bolet més buscat i demandat que al bolet estrella. Aquest bolet és del que hi ha, habitualment, menys oferta durant un període curt de temps, fets que el converteixen en un bolet exclusiu. Per exemple, l’Amanita Caesarea o Ou de reig, que presenta aquestes característiques, és de les més buscades quan n’hi ha al mercat.
Per acabar, ja que hem parlat de l’evolució de Mercabarna i de Laumont... Quina ha estat la tendència al món dels bolets?
Tots els canvis que t’he comentat han afavorit a apropar el món dels bolets a la majoria de la població. Bolets com la múrgola o el boletus eren molt desconeguts fa 20 anys, mentre que ara tothom sap quins són. Als concursos de cuina televisius, sempre acaba apareixent alguna recepta que inclou bolets; és quelcom que s’està normalitzant i que encara esdevindrà més present en els propers anys. A més a més, els bolets representen un aliment molt útil i saludable per a les persones veganes, un sector en fase de creixement.
Moltes gràcies per l’entrevista, Rubén
Moltes gràcies a vosaltres. El mercat és un sector on abunda la qualitat humana i on es valora la gestió dels problemes que podem sorgir amb els clients. A la nostra parada de Laumont, crec, fermament, que ens hem guanyat el respecte dels nostres clients com a resultat de l’esforç de tots els que hem estat aquí durant tots aquests anys. Ens enorgulleix saber que Laumont és un referent i ens estimula a seguir treballant per, constantment, millorar.